keskiviikko 21. syyskuuta 2016

Päiväretki Garmischista: lumoava Eibsee



Eibsee Grainau Zugspitze maisema

Ompa turkoosia vettä! Voi miten nätisti Zugspitze tuoltakin näkyy! Oi miten nätti maisema! Tähän vois jäädä istumaan pitemmäksikin aikaa! Eibsee-järven 7,5 kilometrin mittainen muutamia loivia nousuja ja laskuja sisältävä ympärikierros aiheuttaa toistuvia ihastuneita huudahduksia. Niin monessa hulppeina kohoavan vuoriston syleilyssä makoilevan järven poukamassa on jotain ihailtavaa, tavalla tai toisella.


Eibsee Grainau Zugspitze maisema
Garmisch-Partenkirchenistä ei toki ole pakko poistua lomallaan yhtään mihinkään, mutta keskieurooppalaiseen tyyliin lähiseudullakin on vaikka mitä. Yksi paikka, jossa käyn jokaisella reissullani, on reilun 10 kilometrin päässä sijaitseva Eibsee. Olen käynyt siellä keväällä, kesällä, syksyllä. Olen käynyt siellä aamuvarhain, keskellä päivää, illalla. Olen mennyt sinne bussilla (4,5 euroa suunta Garmischista), kerran myös pyörällä (voin kertoa, että alkavassa flunssassa noin 5 kilometrin nousua on kohtuullisen heviä polkea ylös). Siellä olen juossut, olen kävellyt, olen sauvakävellyt. Olen nauttinut siitä yksin, olen nauttinut siitä porukassa. Olen kokenut siellä paahtavaa aurinkoa, virkistävää sadetta, ukkosta, harmautta, koleutta. Aina olen nauttinut ja joka kerran olen huomannut jotain uutta tai erilaista jossain kohtaa.  Kerran en osannut päättää kumpaan suuntaan kiertäisin, kiersin ensin toiseen ja perään toiseen. Jalkaisin ja pyöräillen järveä ympäri kiertämisen lisäksi Eibseen vesissä voi myös polkea polkuveneellä, suppailla ja tietysti uida.
Eibsee Grainau Zugspitze

Eibsee apfelstrudel
 Järven rannalla on hotelli ja suosittu ravintola (monenlaista apfelstrudelia olen maistanut, mutta tuo oli minun makuun…tai sitten miljöö toi siihen lisämakua, kokoa siinä ainakin piisasi). Kohtuuhintaisen ja monipuolista hyvää syötävää tarjoavan ravintolan suosio ei ole ihme, sillä järvelle vuoristotaustalla avautuvat maisemat eivät jätä toivomisen varaa. Eibseellä on helppo viettää puoli päivää, koko päivä tai majoittuessaan pidempäänkin. 

Eibsee Grainau

Ja jos järvimaisemat kyllästyttävät, voi ottaa suunnan Zugspitzen huipulle, jonne pääsee Eibseeltä leppoisasti junalla (en koskaan ole Eibseeltä käsin tosin itse tuota matkaa malttanut tehdä, enkä ole Zugspitzelle ekan kerran jälkeen kokenut samanlaista vetoa uudestaan). Eibsee hurmaa kyllä ylempääkin nautittuna…


Eibsee hotelli majoitus



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti