tiistai 24. tammikuuta 2017

Asioita, joita olen maajoukkuehiihtäjiltä oppinut matkustamiseeni



Pontresina Sveitsi Switzerland maisema


Kun on saanut vuosikaudet seurata enemmän tai vähemmän läheltä maastohiihtomaajoukkueen ammattiurheilijoiden matkustamista ja yksityiskohtien huolellista huomioimista, joitain asioita on tietoisesti tai tiedostamatta alkanut tehdä itsekin joko enemmän, eri lailla tai omaan matkustamiseen muulla tavoin soveltaen. Kun tein yhden urheilijan kanssa juttua siitä, mitä hän oppii ulkomaille suuntautuvilla kisareissuilla, tuli mieleen pohtia vähän sitä, mitä itse olen soveltaen omaksunut näiltä oman alansa tinkimättömiltä ammattilaisilta.

1. Logistiikan optimointi

Logistiikan optimointi on ilmaus, jonka minulle lausahti naapurikaupungista lähtöisin oleva Matti Heikkinen eräässä haastattelussa. On parempi matkustaa kerralla enemmän kuin jatkuvasti vähän oli sanapariin sisältyvä ydinajatus. Matkustaminenkin on elimistölle stressi, joten Heikkinen lausahti asian tärkeyden hyvästä syystä. Kun ei ole huippu-urheilija, ajatusta voi soveltaa vapaammin. Monesti matkakin on elämys, mutta hetkessä eläminen ja kulloisestakin paikkakunnasta nauttiminen on kyllä helpompaa, jos ei koko ajan tarvitse olla lähdössä eteenpäin. Puhtaimmillaan noudatan tätä Helsinki-matkoillani keskittämällä palavereja mahdollisuuksien mukaan aina yhdelle tai kahdelle päivälle. Logistiikan optimoimista on sekin, että yritän aina nähdä mahdollisimman paljon ystäviä samoilla reissuilla. 

Ramsau Itävalta maastopyöräily

 
2. Rytmi

Jos jotain huippu-urheilijan ruokailuista kannattaa taviksen napata itselleen, on se rytmi niin syömisen kuin juomisenkin sekä nukkumisen osalta. Pätee niin arjessa kuin reissussakin. Syön monenlaista ruokaa mielelläni ja sitä joutuu (tai saa) soveltaa monesti, mutta migreeni pysyy loitolla parhaiten, kun päivässä on jonkinlainen rytmi aterioiden osalta. Työreissuilla porskutan usein voileivillä tai kisamakkaralla, mutta syödä täytyy. Yöuni on viimeinen asia, josta kiireisimpinäkin aikoina tingin. Kun pääsääntöisesti pitää ruokarytminsä ja nukkuu itselleen riittävästi, arki ja matkailukin on kivempaa.  

Pontresina Sveitsi Switzerland maisema
 

3. Terveenä pysymisen maksimointi

Sairastuminen sotkee urheilijan työtä aina tavalla tai toisella, joten ammattilainen pyrkii kaikin tavoin välttämään sairastumisia. Niistä olen nappaillut omaan matkustamiseen ja arkeenkin soveltuvasti juttuja, sillä kukapa haluaisi ”turhia” flunssia riesakseen. En lähtökohtaisesti matkusta sairaana, ellei ole ihan ehdottoman pakko. Työmatkojen osalta se liittyy myös siihen, etten halua mennä buranan voimalla tekemään töitä urheilijoiden kanssa ja altistamaan heitä sairastumiselle. Käsidesiä kannan jossain muodossa mukanani matkoilla aina. 

Pontresina Sveitsi Switzerland maisema



4. Olennaiseen keskittyminen

Huippu-urheilija ei stressaa asioista, joihin ei voi vaikuttaa. Se syö turhaa energiaa. Huippu-urheilija sopeutuu muuttuviin olosuhteisiin ja tekee parhaan mahdollisen suorituksensa niissä. Nämä kaksi asiaa tuntuvat matkustamiseeni sovellettuna matkailun parhailta asioilta yleisellä tasolla. Työreissuillakin järkevintä yleensä on, kun ei joka hemmetin asiasta valita, vaan puuttuu niihin, joihin puuttumisesta on jotain hyötyä. Muuten käyttää sitten sen energian niihin töihin ja vaikka kohteesta muuten nauttimiseen :)

Pontresina Sveitsi Switzerland maisema

 
5. Tavoitteellisuus ja työnteko

Pätee tietysti muuhunkin kuin matkustamiseen, mutta tavoitteellisuus ja tavoitteita kohti töiden tekeminen on asia, joka tarttuu ja vahvistuu helposti hiihtäjiltäkin omaksuttuna. Jos haluan matkustaa jonnekin, joka ei nyt sillä hetkellä ole mahdollista syystä tai toisesta (yleensä ajan ja/tai rahan vuoksi), alan tehdä asioita niin, että se on mahdollista jossain vaiheessa. Kestävyysurheilijoilta kun oppii myös pitkäjänteisyyttä ;-)

Nämä pointit olivat matkailuun, mutta monilla tuntemillani huippu-urheilijoilla on hirveästi annettavaa lajiosaamisen ja treenivinkkien ulkopuolellakin (tai jopa enemmän juuri sen ulkopuolella, yhtään lajiosaamista ja kunnonrakennusta väheksymättä tietenkään) ihan minkä tahansa alan toimijalle. Huippu-urheilijan arki yksilölajissa on kovan tason yksityisyrittäjyyttä ja samalla monipuolisten verkostojen kanssa toimimista. Arvostan. Ja ajattelen jokaista enemmän tai vähemmän täyspäiväisesti urheilevaa ja työlleen yhteistyökumppaneita metsästävää lämmöllä aina, kun puolivuosittain väännän ostopalvelusopimuksia eri suuntiin.   

Hiihtoreissut jatkuu Keuruulla SM-hiihdoissa ja sen jälkeen MM-viimeistelyleirireissulla Ruhpoldingissa ja Seiser Almissa. Muista lähikuukausille tulleista uusista reissusuunnitelmista juttua lähipäivinä...

Kuvat Pontresinasta Sveitsistä patisi pyöräkuva, joka on Ramsausta Itävallasta. Molemmat myös hiihtomaajoukkueelle tuttuja leiripaikkoja.  




 

11 kommenttia:

  1. Uteliaisuuttani piti tämä lukaista, vaikka en nyt huippu-urheilija olekaan :-) Fiksuja asioita sinänsä, vaikka tuo, ettei kannata ottaa hernettä nenään asioista, joille ei sitten mitään voin ja käyttää niihin energiaa.
    Tuosta viimeisestä (työnteko) tuli mieleen bloggaamisen ja matkustamisen yhdistäminen sikäli, että viimeisillä matkoilla olen yrittänyt enenevässä määrin ottaa usein aamusta pari tuntia aikaa kuvien käsittelylle ja ainakin tekstiluonnosten kirjoittamiselle - jotenkin ajatuksena, että matkallakin pitää pystyä pysymään muunkin elämän syrjässä kiinni, etenkin pitemmillä sellaisilla, eikä ajatella, että kaikki "muu" tehdään sitten kun on palattu kotiin. Menee muuten kotiinpaluut liian tiukaksi, etenkin kun paljon matkustavalla seuraava matka on usein jo parin viikon päässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Pirkko! Minulla on usein myös lomamatkoilla osin yrittäjän työstä johtuen niin, että luen kyllä sähköpostit/hoidan jotain työjuttuja vaikka tunnin-pari aamuisin. Se ei aiheuta minulle stressiä, päin vastoin. Jos siinä ajattelisin, että olen viikon lukematta, olisi kauhea tutkia sitä kasaa loman jälkeen. Ainakin pidemmän loman. Ja joo, nyt olen tosiaan blogejakin luonnostellut, usein lennoilla :)

      Poista
  2. Tässä on kyllä paljon hyviä pointteja, joita on helppo soveltaa omien matkojenkin osalta. Jäin oikein miettimään tuota logistiikan optimointia. Monissa tilanteissa teen juuri noin, mutta sitten taas toisaalta, pätkimällä matkat pienemmiksi palasiksi, ei matka usein tunnu niin puuduttavalta. Esimerkiksi viimeaikojen roadtripeilla on hyvin huomannut sen, että kun pysähtelee usein sen sijaan, että posottaa aamusta iltaan eteenpäin, tulee siirtymistä aika kivuttomia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Laura. Sama mulla, pitkillä matkoilla on kiva pätkäistä matkustusta, jos se matka siitä kuitenkin jatkuu. Syksyllä huomasin raskaimmaksi sen, että kerkesin käydä 12 tuntia kotona, kun piti taas pakata laukku uudelleen erilaista reissua varten. Siinä olisi logistiikan optimointi ollut tarpeen :)

      Poista
  3. Varsin käyttökelpoisia elämänohjeita nämä. Logistiikan optimointi säästää usein paitsi aikaa, myös rahaa (ja ympäristöä), joten opiskelijabudjetilla sillä vasta merkitystä onkin. Vaikka ei se aina niinkään ole, kuten tuli todettua matkustaessa Afrikasta Etelä-Amerikkaan - halvinta oli ottaa menopaluulennot molempiin ja käydä välissä pikaisesti Suomessa! Siinäpä sitä stressiä tuli kerrakseen, ja nukkumisestakin tietysti pitkillä lennoilla tingittiin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, samaa mietin noita listatessa :) No ohhoh, ompas ollut reititys :) Kiitos kommentista!

      Poista
  4. Hyviä pointteja kivasti koottuna! Tässä vähän omia kommentteja niihin:
    1) Meillä on harvoin mahdollisuuksia pitkiin lomiin, joten on tehtävä vain lyhyitä pyrähdyksiä. Toisaalta katkaisee arkea mukavasti ja on taas uusi loma jota odottaa. Mutta kyllä mä myös kaipaan niitä kiertomatkoja, jolloin näki yhdellä reissulla enemmän.
    2) Lasten kanssa matkatessa rytmi tulee mukana automaattisesti. Ruokailuajoista. Ei. Tingitä.
    3) Terveenä ollaan ihme ja kumma säilytty, aikuisten turistiripuleita lukuunottamatta
    4) Pitäisi tosiaan itsekin osata usein relata ja miettiä mikä on olennaisinta. Hyvä kehittymiskohde.
    5) Hyvä muistutus pitkäjänteisyydestä. :)

    VastaaPoista
  5. Hyviä vinkkejä! Sulla on kyllä mielenkiintoinen työ, kun pääset seuraamaan maajoukkuehiihtäjiä läheltä. Tyttäreni on maastohiihtofani ja hiihtää itsekin. Pitää vinkata hänelle tästä sinun blogista. Tervetuloa Lahteen, täällä kovasti touhutaan jo MM-kisoja!

    VastaaPoista
  6. Itse olen huomannut sen, että tuo kohta neljä erottaa "enemmän reissaavat" "tavallista kuolevaisista". Nimittäin on aivan turha sekuntiakaan murehtia asioita, mihin ei voi itse vaikuttaa. Kun joku asia on huonosti tai sattuu jotain mikä vaikeuttaa matkustussuunnitelmia, niin keskittää energian niihin mihin voi vaikuttaa. Jos ei voi vaikuttaa mihinkään, niin lukee kirjaa :-) Kiva postaus, tykkäsin!

    VastaaPoista
  7. Tämä postaus pisti ihan miettimään miten näitä asioita soveltaa omassa matkailussaan tai noh, elämässä yleensäkin. Muhun kolahti heti myös tuo valittamisen turhuus. Mulla on tosi lyhyt pinna valittamisen kuunteluun.

    Urheilijoiden pitkäjänteinen työskentely on kyllä todella kunnioitettavaa tänä aikana, jolloin kaikenlaisia "pikavoittoja" arvostetaan ja kaiken mitä tekee pitäisi olla koko ajan vaan kivaa :)

    VastaaPoista
  8. Hyviä vinkkejä! Itse pyrin ulkosuomalaisena myös optimoimaan etenkin Suomen-matkat hoitamalla mahdollisimman monta juttua ja sopimalla mahdollisimman monta tapaamista niiden yhteyteen - unohtamatta tietenkään matkojen varsinaista tarkoitusta, rakkaiden seurasta nauttimista. Sen sijaan rytmistä en yleensä pidä matkoilla kiinni melkein lainkaan, vaan syön ja nukun silloin kun siihen on aikaa - tässä on selkeästi parannettavaa!

    VastaaPoista