torstai 15. joulukuuta 2016

Reissuvuoden 2017 ensimmäinen kolmannes: Kiina, Saksa, Itävalta, Bulgaria…



Lenzerheide Sveitsi Tour de Ski

Suunnittelu ja ennakkofiilistely on iso minulle iso osa reissua, ja sitäkin tulee olemaan jatkossakin riittämiin. Kun 2016 on lopuillaan, on hyvä hetki jäsennellä vähän tulevan alkuvuoden reissusuunnitelmia. Paljon huhtikuuta pidemmälle ei niitä oikeastaan olekaan, sillä työkalenterin osalta ensi kesän myynti on vielä niin sanotusti vaiheessa.

Monena vuotena olen joulun jälkeen jossain kohtaa suunnannut Keski-Eurooppaan. Joskus suunta on ollut mäkiviikko, joskus yhdistetyn maailmancup, viime vuosina useimmin Tour de Ski. Tänä vuonna ei ole mikään noista, sillä suunnataan vuoden aluksi Kiinaan. Edessä on monipuolinen hiihtoreissu Kiinan Vasaloppetiin, jossa tapaan samalla monia hiihtoympyröistä tuttuja tyyppejä ja tutustun vähän kiinalaiseen hiihtoajatteluun muutenkin. Hauskaa on myös nähdä tapahtumajärjestelyjä ylipäätään. Paikkana on Changchun ja reissun loppuosa vierähtää Pekingissä, jossa vietin mielenkiintoiset kolme viikkoa paralympialaisissa 2008 kisajärjestäjän töissä.  Sen verran olen Changchunista kokemuksia googletellut, että oli kiva löytää Lotta Watian blogista kokemuksia vastaavalta reissulta (kiitos Lotta



Kiinan jälkeen matkaillaan tovi kotimaan hiihtokisojen perässä (Jämi, Keuruu, Lahti, Tampere) ja suurella todennäköisyydellä Saksa-Italia-sektorilla parissa viimeistelyleirikohteessa. Maaliskuussa tie vie ensimmäistä kertaa Special Olympics -maailmankisoihin, jotka kuitenkin järjestetään minulle niin kovin tutussa Ramsaussa. Kivaa päästä pitkästä aikaa Ramsauhun myös talvella ja paluumatkalla päiväksi Salzburgiin. Maaliskuuhun mahtuu myös monta päivää Kontiolahdella sekä reissu Rovaniemelle. Siellä onkin sitten töiden lisäksi taas kasa ravintoloita ja kahviloita koluttavana saamieni suositusten pohjalta ;-) 

Olos Muonio Lappi
 
Huhtikuussa kotimaan hiihtokisakohdekartalla on minulle uusi kohde, kun suuntana on ensimmäistä kertaa Ylitornio. Sieltä retki jatkuu Lapponiaksi Olokselle, jossa olin viime talvena vastaavissa merkeissä ekaa kertaa. Huhtikuuhun mahtuu vielä perinteinen keväinen Garmisch-Partenkirchen ja München -reissu, johon tällä kertaa yhdistän niiden lähiympäristön uusienkin kohteiden lisäksi Saksasta käsin myös visiitin Bulgariaan. Pitkään on ollut suunnitelmissa käydä moikkaamassa taannoin Deggendorfissa kämppiksenäni asunutta Dessiä, ja nyt se sitten tapahtuu! Kohteesta kuin kohteesta saa enemmän irti paikallis”oppaan” kanssa, joten on tosi kivaa päästä tutustumaan Sofiaan hänen kanssaan. Bulgariassa olen aiemmin käynyt vain Sunny Beachilla lähes 20 vuotta sitten, joten hauskaa kokea siellä jotain muuta (saa mielellään antaa vinkkejä tai linkata jotain blogeja Sofiaan liittyen).


Kaksi kohdetta, minne olen jo pitkään halunnut pienelle visiitille, ovat Bergen ja Reykjavik. Ensinmainittuun olen koukuttunut @mittbergen -instagramtilin kuvien pohjalta ja toisesta (sekä Islannista ylipäätään) olen kuullut niin paljon hyvää, että se tuntuu kiehtovalta. Saa nähdä, joko keväällä ehtisi edes jompaankumpaan…

(tämän postauksen kuvat tämän vuoden retkiltä Lenzerheidesta, Lahdesta, Länsi-Ruotsin saaristosta, Olokselta ja Oslosta)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti