perjantai 23. kesäkuuta 2017

Hotel Taschenbergpalais Kempinski Dresdenissä – voiko liika palvelu väsyttää tai jopa ärsyttää?





Dresdenissä hotellikseni valikoitui lyhyen etsimisen jälkeen Hotel Taschenbergpalais, jossa hinta-laatu-suhde tuntui olevan arvostelujen ja kuvien perusteella kohdallaan sekä sijainti näppärä vanhan kaupungin ja Elben rantojen tutkiskeluun. Oliko valinta onnistunut?


Pidän ammattimaisesta asiakaspalvelusta ylipäätään. Pidän siitä, että hotellissa palvellaan ja huomioidaan asiakkaita, ollaan ystävällisiä ja avuliaita. Osaan pyytää apua ja osaan ottaa sitä vastaan (ja kiittää siitä). Silti olen Aasiassa ollut pari kertaa hotellissa, jossa palvelu on mennyt nätisti sanottuna omatoimisen suomalaisen makuun yli… En hotellissa kaipaa myös jatkuvaa hännystelijää painamassa hissin nappia ja avaamassa hissin ovia ja kyselemässä koko ajan, onko kaikki nyt varmasti hyvin. No, Taschenbergpalaisissa kysyttiin kohteliaasti, haluanko kantaa laukkuni huoneeseen itse vai haluanko apua. Kun sanoin, että pärjään kevyen kassini kanssa, asia otettiin ymmärtäväisesti vastaan eikä kukaan tuppautunut väkisin kiskomaan laukkuani kuljetukseen.


En tajunnut, että tämän hintaluokan huoneeseenkin kuuluu huoneen yöpymiskuntoon viimeistely. Kun palasin iltakävelyltäni, olin iloinen verhojen ikkunaan vetämisestä ja muusta, vaikka tv-kaapin aukaisu ja ennen kaikkea kaukosäätimen ja tv-oppaan sivun yöpöydälle taiten asettelu naurattivatkin. Tuntui vähän liiottelulta, muttei haitannut. Seuraavana iltana olikin sitten pahoittelukyltti ovessa, etteivät voineet valmistella huonettani yöpymiskuntoon, koska ei saa häiritä -kyltti oli ovessa – toki pyydettiin ottamaan yhteyttä huonepalveluun, jos palvelun haluan. En halunnut. Tv-kaappi sai olla rauhassa…Kerran pysähdyin käytävällä hissimatkalla lukemaan whatsapp-viestiä, kun heti porhalsi henkilökuntaa kysymään, onko kaikki hyvin. Kyllä, kyllä. 

 

Yhtenä hetkenä hississä tehtiin korjaustoimia, ja respan henkilökunta käytti monta minuuttia asian pahoitteluun niin kuin muutaman minuutin korjaustoimet olisivat maailmanloppu. Huone oli toisessa kerroksessa, joten totesin, että voin todellakin kävellä portaita. Hän näytti niin surkealta, että oli pakko lisätä, että oikeasti se on todellakin ok minulle, ei huolta. Parempihan se on, että hissit ovat kunnossa.

Hotellin sijaintihan oli huippu. Kävelin alle viidessä minuutissa Neumarktille kuuntelemaan musiikkia ja syömään, hetkessä Elben rannalle ja kaikki muutkin vanhan kaupungin nähtävyydet ja palvelut olivat aivan vieressä. Huoneessa ei ollut valittamista miltään osin, sänky oli hyvä, erillisen suihkun ja ammeen sisältänyt kylpyhuone tilava. Iso plussa tallelokerosta, joka oli niin iso, että läppäri ja kaksi kameraa mahtuivat sinne helposti. Kuntohuone sisälsi kolme aerobista laitetta, käsipainot ja pari jumppamattoa, uima-allas oli hotellialtaaksi hyvä ja tila viihtyisä. Siellä kävin pari kertaa uimassa.  


Aamupala ja aamupalan ulkoterassi sisäpihalla olivat ihania. Aamiaistarjoilu menee nauttimissani hotelliaamiaisissa ainakin top vitoseen. Aamupalalla arvostin sitä, että kuten niin usein Keski-Euroopassa ainakin alppikylissä olen kohdannut, minua ei oltu sijoitettu pöytään valmiiksi vaan sain valita pöytäni itse. Kahvi tuotiin pöytään ja vohveleille oli kerman sijaan vaniljakastiketta mansikoiden kera. Vohveleihin liittyy se hetki, kun olisin toivonut vähän jämäkämpää palvelua: kun englantia puhunut keski-ikäinen nainen päättää molemmilla kämmenillään kokeilla vohvelien lämpöastetta ja jättää vohvelit sitten siihen, en osannut jäädä katsomaan kuin monttu auki. Ohhoh. 

 

Ja koska tässä hotellissa palveltiin viimeiseen asti, laskua maksaessani tykitettiin niin aidon innostuneen ystävällisesti, että haluat varmaan sijoittaa euron vuorokaudessa hyväntekeväisyyteen lisäksi, kun meillä on tällainen kampanja. If that’s okay for you (olihan se ok, kun en raaskinut sanoa, että en mä nyt oikein…).

Vaikka välillä ylitsepursuava palvelu huvittikin, mieluummin asiakaspalvelussa överit kuin vajarit.


Hymyillen pois ja mielellään takaisin.

12 kommenttia:

  1. Taitaisi mennä minulla sinne liiallisuuden puolelle. :D Minulla raja menee siinä, että auto paikoitetaan puolestamme ja laukut tuodaan huoneeseen. En tahtoisi mitään kaukosäätimen ojenteluita. Tulisi olo, että joku kysyy, että joko pyyhitään ja pesithän varmasti hampaat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, itse olen ehkä enemmän omatoimisuuteen kallistuva. Siksi tuntui ensin täälläkin hämmentävältä, ehkä huvittavaltakin :)

      Poista
  2. Intiassa asuimme joskus Delhin lähistöllä Gurgaonissa, taisi olla Hiltonissa, joka väitti itseään seitsemän tähden hotelliksi. Siellä vitsailimme, että siinä missä länsimaissa turvallisuus on toteutettu valvontakameroilla, niin tuolla jokaisella käytävällä taisi joku päivystää joko turvallisuuden takia tai sitten vaan siltä varalta, että jollakin olisi huoneeseen mennessään joku ongelma. Ei se nyt oikeastaan häirinnyt, mutta vähän huvitti.

    Iltapalvelun risteilylaivoilla olen kokenut ihan kivaksi sikäli, että ainakin meillä on vielä siinäkin kohtaa vaihdettu pyyhkeitä jos tarpeen ja viety pois käytettyjä laseja ym. - onhan se kivaa, että suhteellisen pienessä huoneessa siistitään iltaakin vasten.

    Huippuravintoloissa joskus häiritsee, jos vesi- tai viinilasia täytetään aina kun siihen ilmestyy edes muutaman sentin vajaus :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olemme kerran olleet rauhassa syömässä aamupalaa, kun pöydän nurkilla on päivystänyt kolme tarjoilijaa valmiina nappaamaan tyhjentyvän lasin/lautasen. Sanoimme ystävällisesti, että ei olisi ihan niin kiire :) Ajattelivat vain olevansa aktiivisia ja tekevänsä oman työnsä kunnolla. Rajansa kullakin :)

      Poista
  3. Liika palvelu ei voi ärsyttää.

    Minun on nyt vaikea päättää, kärsitkö vai nautitko. Ensin ihmettelet ylipalvelua, mutta sitten et saa suutasi auki, jos vohvelit ovat vääränlaisia ja joku täti sorkkii niitä käsillään? Miksi et sanonut siitä hotellissa, jotta voivat korjata virheensä. He olisivat tehneet sen kyllä, jos olisit pyytänyt jonkun vastaavan paikalle. Sillä virhe se on, jos siitä pitää blogissa avautua.

    Eivät hyvienkään hotellien henkilökunta ole mitään selvännäkijöitä. Jos sinä et kaipaa jotakin palvelumuotoa, ei se tarkoita, etteikö joku muu kaipaisi. Siksi tietyn laatutason hotelleissa on tietynlaiset tavat. Itse pidän siitä, että hississä joku painaa nappia puolestani, kantaa tavarat huoneeseeni, avaa pedin sekä vaihtaa pyyhkeet ja tarvittaessa vaikka purkaa ja pakkaa matkalaukkuni. Se on se mistä maksan. Jos en tarvitse jotakin palvelua juuri sillä hetkellä, kerron sen henkilökunnalle. Toisaalta jos joku ei miellytä minua, kerron senkin ja oletan, että asia korjataan. Vain tietämällä toiveeni/moitteeni henkilökunta voi palvella minua. He ovat siellä sitä varten ja palvelusta heille maksetaan palkka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun oli myös vaikea päättää, olisinko tuon kokenut viihtyisäksi pidemmän päälle - sitä tuossa pohdinkin :) Vohveleista olisin kyllä sanonut, jos ne kaksi olisivat olleet ainoat, mutta pinon alta löytyi vielä lisää ja olisin ihan varmasti samalla lailla saanut kyllä uuden vohvelin, jos olisin halunnut. Arvostin myös sitä, että he eri asioissa kysyivät, eivät tuputtaneet. Koska sitten saatoin moniin asioihin sanoa, että kiitos ei. Siinä missä joku saa sanoa kiitos kyllä.

      Poista
  4. Vaikuttaa täyden palvelun paikalta! :) Välillä tuollainen kokonaisvaltainen hyysääminen on varmasti ihanaa luksusta, mutta ehkä sitä välillä pärjää kuitenkin vähemmällä. Ainakin itse tykkään olla enemmän omatoiminen vaikkakin välillä laukun kantamiseen suhtaudun kiitollisena - varsinkin täällä maailmanympärimatkalla kun raahaan rinkkaa mukanani. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, en ollut aiemmin ajatellut, että tällaisiakin päätyy miettimään, mutta tosiaan, enimmäkseen pärjää vähemmällä. Arvostin kuitenkin tuota ystävällistä kyselyä, joka ei missään nimessä ollut tungettelevaa :) Sama, monissa pikkuhotelleissakin, kun henkilökunta tarjoutuu raahaamaan laukkuni hissittömässä hotellissa vaikka vaan kakkoskerrokseen, sanon kiljuen bitte tai yes, please kaikkiin avuntarjouksiin :)

      Poista
  5. Kiinnitin huomiota, että oli Kempinskiksi kovin pikkuruinen huone? Vai levittäytyykö kovasti sänkysyvennyksen ulkopuolelle?

    Enimmäkseen nautin palvelusta. Todella tykkään, että joku kantaa matkalaukkuni ja avaa ovet, kysyy, tarvitsenko jotain. Joskus huippupalvelua saa pienissäkin hotelleissa, vaikkapa motskarikuljetuksen matkalaukun kanssa korjaamoon. Nyt olen Macaolla Grand Hotel Lisboassa. Minibaarin sisältö kuuluu hintaan. Laitoin eilen jääkaappiin lapun, voisiko tavalliset Cokikset vaihtaa kevytlimuun - ja kas, ne olivaihdettu. Tällaisesta palvelusta tykkään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli pitkulainen huone ts kameran toiselle puolelle jäi pöytä/sohva ja eteinen+kylppäri. Mutta olen kyllä monesti ihan perus-Scandicissa majoittunut tilavammin. Parasta palveluahan on, jos itse toivoo jotain ja hotelli saakin sen järjestettyä / haluaa hoitaa asian ja vielä nopeasti. Tilasin kerran ihan pikkuhotelliin Saksassa laatikollisen viinejä - kontaktoin heidät etukäteen ja kysyin, että jos lähetys tulee ennen minua, voitteko ottaa haltuun ja toimittaa huoneeseeni. Näin tapahtui :) Ja pikkuhotelleissa, joissa ei ole hissiä, aika usein on kysytty, haluanko apua laukkujen kanssa. Ilolla otan avun vastaan tuollaisissa :) Ehkä itselleni(kin) juuri parasta palvelua on, että se on yksilöllistä / pieniä asioita, jotka kuitenkin ilahduttaa just sillä hetkellä just kyseistä asiakasta. Kuten nuo sun cokikset vaikka :)

      Poista
  6. Ymmärrän hyvin pointtisi. Jos harvakseltaan käy tämän tasoisissa hotelleissa, niin sellainen jatkuva huomioiminen tuntuu oudolta. Itsellä raja meni viimeksi siinä, että en antanut kantaa kaupungilta kotiin ostamaani pienpanimo-olutkassiani huoneeseen vaan kannoin sen itse :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep :) Tuntui oudolta ja osin huvittavalta. Mutta arvostin, että kysyttiin ja myös palveltiin palvelematta. Olen ollut sellaisissakin hotelleissa, että laukku on viety kysymättä/mitään sanomatta. Kyllä tärkeimmät pitää kuljettaa itse :-D

      Poista